Másodlagos és harmadlagos áldozattá válás
Címkék:
Definíció
Section titled “Definíció”A másodlagos áldozattá válás (reviktimizáció) azt a folyamatot jelenti, amikor az áldozatot a bűncselekményt, bántalmazást vagy traumát követően – különösen az intézményrendszerekben – újabb sérelmek érik. A harmadlagos áldozattá válás pedig a közvetett környezet – szülő, pedagógus, segítő – által megélt, átvett traumatizációt jelöli.
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”A másodlagos áldozattá válás során a gyermek vagy fiatal olyan reakciókat tapasztal, amelyek újra megszégyenítik, hibáztatják vagy elutasítják őt. Ez gyakran:
- rendőrségi kihallgatások során történik (ismételt kikérdezés, érzéketlenség),
- iskolai közegben (tanári kételkedés, osztálytársak reakciói),
- családon belül (a bántalmazó védelme, áldozat hibáztatása). Jellemző megnyilvánulásai:
- „miért nem szóltál hamarabb?”,
- „biztos félreértetted”,
- ügyintézés során rideg, mechanikus bánásmód,
- eljárások elhúzódása, hatóságok közötti elakadások. A harmadlagos áldozattá válás érintheti:
- a pedagógust, aki tehetetlennek érzi magát,
- a szülőt, aki bűntudatot él át vagy kontrollvesztést tapasztal,
- a segítő szakembert, aki „magára veszi” a trauma érzelmi súlyát (lásd: másodlagos traumatizáció). Következmények A másodlagos áldozattá válás súlyosbíthatja az eredeti trauma hatásait:
- megerősíti a bizalmatlanságot és szégyenérzetet,
- gátolja a gyógyulási folyamatot,
- elriaszthat a segítségkéréstől,
- elmélyíti az izolációt. A harmadlagos áldozattá válás hosszú távon kiégéshez, empátiás túlterheltséghez vezethet a segítő szakemberekben, illetve kapcsolati zavarokat okozhat a szülők és pedagógusok viszonyában.
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Áldozathibáztatás
- Reviktimizáció
- Empátiás túlterheltség
- Másodlagos traumatizáció
- Jelzőrendszer
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”A pedagógusoknak és segítőknek:
- tudatosítaniuk kell, hogy szavaik és reakcióik megerősíthetik vagy megtörhetik az áldozat bizalmát,
- fontos empatikus, ítélkezésmentes kommunikációt alkalmazni,
- kerülni kell az újra traumatizáló kérdéseket és megjegyzéseket,
- fel kell készülniük az áldozattal való találkozásra (képzés, protokollok ismerete),
- szükség esetén szupervízióval, kollegiális támogatással saját megterhelésüket is kezelniük kell. A megelőzés kulcsa az érzékenyítés, az intézményi kultúra fejlesztése, valamint a gyermekbarát eljárások elterjesztése.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Herman, J. L. (1992). Trauma and Recovery.
- van Dijk, J. (2009). Free the victim: A critique of the western conception of victimhood.