Ugrás a tartalomra

Másodlagos és harmadlagos áldozattá válás

Címkék:
reviktimizációstigmatizációelutasításmegszégyenítésbizalomvesztés

A másodlagos áldozattá válás (reviktimizáció) azt a folyamatot jelenti, amikor az áldozatot a bűncselekményt, bántalmazást vagy traumát követően – különösen az intézményrendszerekben – újabb sérelmek érik. A harmadlagos áldozattá válás pedig a közvetett környezet – szülő, pedagógus, segítő – által megélt, átvett traumatizációt jelöli.

A másodlagos áldozattá válás során a gyermek vagy fiatal olyan reakciókat tapasztal, amelyek újra megszégyenítik, hibáztatják vagy elutasítják őt. Ez gyakran:

  • rendőrségi kihallgatások során történik (ismételt kikérdezés, érzéketlenség),
  • iskolai közegben (tanári kételkedés, osztálytársak reakciói),
  • családon belül (a bántalmazó védelme, áldozat hibáztatása). Jellemző megnyilvánulásai:
  • „miért nem szóltál hamarabb?”,
  • „biztos félreértetted”,
  • ügyintézés során rideg, mechanikus bánásmód,
  • eljárások elhúzódása, hatóságok közötti elakadások. A harmadlagos áldozattá válás érintheti:
  • a pedagógust, aki tehetetlennek érzi magát,
  • a szülőt, aki bűntudatot él át vagy kontrollvesztést tapasztal,
  • a segítő szakembert, aki „magára veszi” a trauma érzelmi súlyát (lásd: másodlagos traumatizáció). Következmények A másodlagos áldozattá válás súlyosbíthatja az eredeti trauma hatásait:
  • megerősíti a bizalmatlanságot és szégyenérzetet,
  • gátolja a gyógyulási folyamatot,
  • elriaszthat a segítségkéréstől,
  • elmélyíti az izolációt. A harmadlagos áldozattá válás hosszú távon kiégéshez, empátiás túlterheltséghez vezethet a segítő szakemberekben, illetve kapcsolati zavarokat okozhat a szülők és pedagógusok viszonyában.

Jelenleg erről nincs információ.

  • Áldozathibáztatás
  • Reviktimizáció
  • Empátiás túlterheltség
  • Másodlagos traumatizáció
  • Jelzőrendszer

A pedagógusoknak és segítőknek:

  • tudatosítaniuk kell, hogy szavaik és reakcióik megerősíthetik vagy megtörhetik az áldozat bizalmát,
  • fontos empatikus, ítélkezésmentes kommunikációt alkalmazni,
  • kerülni kell az újra traumatizáló kérdéseket és megjegyzéseket,
  • fel kell készülniük az áldozattal való találkozásra (képzés, protokollok ismerete),
  • szükség esetén szupervízióval, kollegiális támogatással saját megterhelésüket is kezelniük kell. A megelőzés kulcsa az érzékenyítés, az intézményi kultúra fejlesztése, valamint a gyermekbarát eljárások elterjesztése.
  • Herman, J. L. (1992). Trauma and Recovery.
  • van Dijk, J. (2009). Free the victim: A critique of the western conception of victimhood.