Ugrás a tartalomra

Pszichoanalitikus / pszichodinamikus terápia

Címkék:
tudattalanfeldolgozáskapcsolati mintákénerőönismeret

A pszichoanalitikus / pszichodinamikus terápia olyan pszichológiai módszer, amely az emberi viselkedés és érzelemvilág mélyebb, gyakran tudattalan mozgatórugóit vizsgálja. A terápiás cél a lelki konfliktusok feltárása és feldolgozása, a belső összefüggések tudatosítása, és az érzelmi fejlődés elősegítése.

A pszichoanalitikus megközelítés Sigmund Freud nevéhez fűződik, aki szerint az ember viselkedését a tudattalan vágyak, elnyomott érzések és gyermekkori élmények befolyásolják. Ez a klasszikus pszichoanalízis hosszú éveken át, heti több alkalommal zajlott, a páciens sokat beszélt, a terapeuta értelmezett. A pszichodinamikus terápia a pszichoanalízis modern, gyakorlati változata:

  • heti 1 alkalommal történik,
  • a terapeuta aktívabban kapcsolódik,
  • célja, hogy a kliens felismerje a visszatérő kapcsolati mintáit, belső konfliktusait,
  • nagy hangsúlyt fektet a gyermekkori élmények és a jelenlegi nehézségek közötti kapcsolatra. Fontos, hogy a pszichodinamikus szemlélet nem gyors megoldásokat kínál, hanem mélyebb önismeretet és hosszú távú lelki fejlődést támogat. Alkalmazása gyermek- és serdülőkorban
  • segít a trauma, elhanyagolás, szorongás mögötti érzelmi mintázatok feltárásában,
  • játékterápia vagy történetmesélés formájában is történhet,
  • a gyermek kapcsolati stílusát, kötődési mintázatait vizsgálja,
  • serdülőkorban segít az identitáskeresés és érzelmi hullámzások feldolgozásában.

Jelenleg erről nincs információ.

  • Pszichoterápia
  • Személyközpontú terápia
  • Mentálhigiénés gondozás
  • Trauma feldolgozása
  • Kapcsolati biztonság

A pszichodinamikus szemlélet segít megérteni, hogy:

  • a gyermek viselkedése sokszor nem ‘akaratosság’, hanem belső konfliktus kifejeződése;
  • a felnőttekkel való kapcsolat (tanár, szülő, terapeuta) visszatükrözheti a gyermek korábbi kapcsolati élményeit;
  • a lassabb, figyelmes, érzelmileg elfogadó kapcsolódás megalapozhatja a fejlődést. Bár pszichodinamikus terápiát csak szakember végezhet, a pedagógusoknak fontos megérteniük a szemlélet lényegét, hogy érzékenyebben reagáljanak az érzelmi háttérből fakadó viselkedésre.
  • Freud, S. (1917). Bevezetés a pszichoanalízisbe
  • Fonagy, P. – Target, M. (2003). Psychoanalytic Theories: Perspectives from Developmental Psychopathology