Ugrás a tartalomra

Osztálytermi / pedagógiai intervenció

Címkék:
beavatkozásészleléskonfliktuskezelésbiztonsághatárhúzástámogatás

Az osztálytermi vagy pedagógiai intervenció olyan tudatos, célirányos nevelési, tanítási vagy közösségfejlesztő beavatkozás, amelynek célja a problémás viselkedések megelőzése, kezelése vagy az iskolai biztonság erősítése. Különösen fontos a bántalmazással, szorongással, kirekesztéssel vagy más pszichoszociális nehézségekkel küzdő tanulók támogatása esetén.

Az intervenció lehet:

  • egyéni szintű (pl. tanuló támogatása beszélgetéssel, szabályértelmezéssel),
  • kiscsoportos (pl. osztályon belüli konfliktuscsoport mediációja),
  • teljes osztályt érintő (pl. érzékenyítő program, közösségi szabályalkotás, resztoratív kör). A pedagógiai intervenció alapja a tudatosság, a gyermek iránti érdeklődés, valamint az a szándék, hogy a viselkedés mögött meghúzódó okokra reflektáljunk, ne csupán a tünetet kezeljük. Módszerek és eszközök
  • Egyéni beszélgetések, visszajelzés adása (asszertív módon)
  • Konfliktuskezelő gyakorlatok, szerepjátékok
  • Csoportos körök: „beszélgető kör”, „érzelemkör”, „meghallgató kör”
  • Tanórába integrált érzékenyítő tartalmak (irodalom, történelem, etika)
  • Közös szabályalkotás, osztálycharták készítése
  • Osztályfőnöki órákon rendszeres reflektív tér biztosítása

Jelenleg erről nincs információ.

  • Mentális önvédelem
  • Mediáció
  • Konfliktuskezelés
  • Iskolai agresszió
  • Társas készségek fejlesztése

Az intervenció akkor hatékony, ha:

  • nem eseti, hanem rendszerszerű és következetes,
  • nem a fegyelmezésről, hanem a kapcsolatépítésről és korrekcióról szól,
  • a gyermek nem csupán elszenvedője, hanem részese a megoldáskeresésnek,
  • a pedagógus nem egyedül viszi, hanem teamben dolgozik (pl. gyermekvédelmi felelős, iskolapszichológus). A pedagógiai intervenció nem „tűzoltás”, hanem fejlesztő, kapcsolatra építő szakmai gyakorlat, amely az iskolát biztonságosabb hellyé teszi.
  • Bagdy Emőke (2005). Pedagógiai pszichológia
  • Bodor Zsuzsa (2010). Csoportvezetési kézikönyv osztályfőnököknek