Cyberbullying (internetes zaklatás)
Definíció
Section titled “Definíció”A cyberbullying – vagyis internetes zaklatás – az a folyamat, amely során egy személyt szándékosan, ismétlődően bántalmaznak, megaláznak vagy megfélemlítenek digitális eszközök segítségével, elsősorban a közösségi médiában, chatplatformokon, játékfelületeken vagy más online fórumokon. Megkülönböztetés az online bántalmazástól Míg az online bántalmazás tágabb gyűjtőfogalom, amelybe beletartozik a digitális térben elkövetett mindenféle bántalmazási forma (pl. párkapcsolati kontroll, adatlopás, zaklatás, digitális kizsákmányolás), addig a cyberbullying kifejezetten a kortársak közötti zaklatást jelöli, főként fiatalok körében. A cyberbullying tehát a bullying digitális megfelelője. Jellemző formái
- Kibeszélés, megszégyenítés online felületen (kommentek, mémek, szerkesztett képek);
- Online pletykák terjesztése, személyes információk kiszivárogtatása;
- Fenyegetés, megfélemlítés, halálosztás vagy erőszakkal való zsarolás;
- Kizárás: szándékos mellőzés online csoportokból, közös játékokból;
- Trollkodás: szándékos provokáció, zaklatás kommenteken keresztül. Ezek gyakran iskolai vagy osztályközösségből indulnak, és az áldozat közvetlen környezetében is hatást gyakorolnak. Különleges kihívások a pedagógiában A cyberbullying különösen nehéz pedagógiai szempontból, mert:
- gyorsan terjed, és nehéz nyomon követni;
- az elkövetők gyakran nem érzik a felelősséget, mert „csak egy komment volt” vagy „csak vicceltünk”;
- a diákok gyakran nem tesznek különbséget az offline és online világ között, így a zaklatás következményei állandó jelenlétté válnak. Fontos, hogy az iskolai szabályzatok és házirendek kitérjenek a digitális viselkedés szabályaira is. Áldozatok pszichés hatásai és iskolai működése A cyberbullying áldozatai sokszor magukba zárkóznak, szorongást, szégyent és bizalmatlanságot élnek át. Jellemző jelek:
- hirtelen tanulmányi romlás,
- kerülő magatartás (nincs kedve iskolába menni, fél a csoportos helyzetektől),
- telefon, internet elutasítása vagy épp túlhasználata. Az áldozatok önbizalma gyakran összeomlik, és tartós önértékelési problémák alakulhatnak ki, amelyek felnőttkorba is átnyúlhatnak.
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”Jelenleg erről nincs információ.
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Bullying
- Digitális etika
- Kortárs agresszió
- Online identitás
- Tantermi beavatkozás Gyakorlati válaszlehetőségek Az iskolai környezet feladata:
- biztonságos kommunikációs csatornák biztosítása az áldozatok számára,
- a „nézők” szerepének tudatosítása: a kommentelők, lájkolók is fenntarthatják a bullyingot,
- empátiára, felelősségvállalásra nevelés a digitális térben is,
- együttműködés a szülőkkel és akár rendvédelmi szervekkel súlyos esetekben. A cyberbullying nem csupán technológiai, hanem erkölcsi és társas kérdés is, amely a közösség egészét érinti.
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”Jelenleg erről nincs információ.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Hinduja, S. & Patchin, J. W. (2010). Cyberbullying: Identification, Prevention, and Response.
- UNICEF (2020). Guidelines on Tackling Online Harassment in Schools.