Ugrás a tartalomra

Biztonságérzet kialakítása

Címkék:
biztonságstabilitáselőrejelezhetőségbizalomtámogatáskapcsolódásnyugalom

A biztonságérzet kialakítása olyan tudatos pedagógiai és segítői tevékenység, amelynek célja, hogy a gyermek vagy fiatal pszichésen védettnek, érzelmileg elfogadottnak, kiszámítható és támogató környezetben lévőnek érezze magát. Ez az érzelmi alapfeltétel a tanuláshoz, kapcsolódáshoz és a traumák feldolgozásához egyaránt.

A biztonságérzet nem csak fizikai, hanem érzelmi és pszichológiai dimenzióban is létfontosságú. Különösen fontos bántalmazás, elhanyagolás, kirekesztés vagy szorongás esetén. A biztonságérzethez szükséges:

  • kiszámíthatóság (időkeretek, szabályok, következetesség),
  • elfogadó, nem ítélkező légkör,
  • megbízható, hiteles felnőtt jelenléte,
  • lehetőség az érzelmek kimondására és feldolgozására,
  • támogató, nem versengő közösség. Módszerek és eszközök
  • Napirend, rituálék, strukturált keretek biztosítása
  • Érzelemkifejezést támogató gyakorlatok (érzelemkör, napindító kör)
  • Értő hallgatás és pozitív megerősítések
  • Tér a panaszok, nehéz érzések megfogalmazására
  • Egyéni és csoportos kapcsolódási lehetőségek
  • Stabil felnőtt kapcsolat, segítő jelenlét

Jelenleg erről nincs információ.

  • Mentális önvédelem
  • Érzelmi biztonság
  • Traumafeldolgozás
  • Kötődési biztonság
  • Osztálytermi intervenció

A pedagógiai és segítői gyakorlatban a biztonságérzet kialakítása:

  • megelőzi az érzelmi bezárkózást, regressziót,
  • csökkenti a szorongást, dühreakciókat,
  • erősíti a kötődést a közösséghez és a felnőttekhez,
  • alapot ad az önkifejezéshez, fejlődéshez, tanuláshoz,
  • hosszú távon hozzájárul az érzelmi rugalmasság és önbizalom kialakulásához. A biztonság nem ‘állapot’, hanem következetes, szeretetteljes kapcsolati tér eredménye.
  • Bowlby, J. (1988). A Secure Base: Parent-Child Attachment and Healthy Human Development
  • Bagdy Emőke (2005). Pszichológia a pedagógiában