Ugrás a tartalomra

Önbizalom

Címkék:
önbizalomönértékelésmegerősítésmotivációkudarctűréstámogatásbiztonság

Az önbizalom az egyén önmagába vetett hite, amely azt fejezi ki, hogy képesnek érzi magát egy adott helyzet vagy feladat sikeres megoldására. Míg az önértékelés globális viszonyulás önmagunkhoz, az önbizalom inkább konkrét, helyzetfüggő képességészlelés – azaz: elhiszem-e, hogy „meg tudom csinálni”.

Az önbizalom helyzet- és területfüggő: előfordulhat, hogy valaki magabiztos a sportban, de bizonytalan a tanulásban, vagy jól kommunikál felnőttekkel, de visszahúzódó a kortársak között. Az önbizalom:

  • az önhatékonyság érzéséből táplálkozik;
  • tapasztalati úton fejlődik: a siker, a visszajelzés és a bátorítás megerősíti;
  • túlzott elvárások, kudarcélmények, megszégyenítés esetén sérülhet. Az alacsony önbizalom jelei:
  • visszahúzódás, elkerülő viselkedés,
  • túlzott aggódás, perfekcionizmus,
  • segítségkérés kerülése vagy épp túlzott függés másoktól,
  • negatív önbeszéd: „úgysem fog sikerülni”, „nem vagyok elég jó”. A túlzott (irreális) önbizalom viszont másokat figyelmen kívül hagyó, túlértékelt önképhez is vezethet. Fejlődésének kulcstényezői
  • Kis lépésekben megtapasztalt sikerélmény
  • Pozitív, hiteles visszajelzések
  • Hibázás megengedettsége
  • Támogató környezet
  • Életkori szinthez igazodó kihívások
  • Belső motiváció erősödése

Jelenleg erről nincs információ.

  • Önértékelés
  • Önhatékonyság
  • Reziliencia
  • Érzelmi biztonság
  • Társas megerősítés

A pedagógusok és segítők szerepe kulcsfontosságú az önbizalom kialakításában:

  • elérhető célok kitűzése: a cél elérése nem legye túl könnyű, de ne is legyen túl nehéz;
  • pozitív visszajelzések : konkrét, nemcsak az eredményt, hanem az erőfeszítést is elismerő megerősítés;
  • hibázás elfogadása: a hibázás tanulási folyamat része, a hiba megállapítása ne legyen értékítélet;
  • egyéni fejlődés hangsúlyozása: az önmagához képesti előrelépét kell figyelembe venni;
  • sikerélmény biztosítása a közösségben: kooperatív munka, felelősségvállalás, csoportos szerepek kialakítása: a cél az, hogy mindenki fontosnak és kompetensnek érezze magát a közösségen belül. Az önbizalom erősödésével nő a tanulási motiváció, a társas aktivitás és a megküzdési rugalmasság is.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The Exercise of Control
  • Kádár Annamária (2016). Hogyan neveljünk önbizalmat?