Ugrás a tartalomra

Állatasszisztált terápia

Kategóriák:
Áldozattá válás és következményei
Címkék:
biztonságkapcsolódásnyugalombizalommotivációkötődésérzelmi intelligencia

Az állatasszisztált terápia olyan tudatosan strukturált, célorientált beavatkozási forma, amelyben egy kiképzett, terapeutával együttműködő állat (pl. kutya, ló, macska) segíti a gyermek vagy felnőtt érzelmi, szociális, kognitív vagy fizikai fejlődését. A módszer különösen hatékony traumák, szorongás, bizalomvesztés és kapcsolati nehézségek esetén.

Az állat jelenléte:

  • fokozza a biztonságérzetet,
  • csökkenti a stresszt és a szorongást,
  • elősegíti az érzelmi kifejezést,
  • támogatja a kapcsolati készségek fejlődését. A terápia során az állat nem csupán jelen van, hanem aktív résztvevője a folyamatnak: kapcsolatot teremt, reakciókat vált ki, és támogatja a terapeuta célkitűzéseit. Az állatasszisztált terápia nem egyenlő az állatsimogatással – szakképzett személy (terapeuta, pedagógus, fejlesztő szakember) vezeti. A terápia módszerei és formái:
  • Állatasszisztált pszichoterápia (pl. kutyás terápia)
  • Lovasterápia (hippoterápia, gyógypedagógiai lovaglás)
  • Állatasszisztált pedagógiai vagy fejlesztő foglalkozás
  • Iskolai jelenlét kutyával, mint prevenciós vagy hangulatszabályozó eszköz

Jelenleg erről nincs információ.

  • Pszichoterápia
  • Mentálhigiénés gondozás
  • Érzelmi intelligencia fejlesztése
  • Kapcsolati biztonság
  • Szocioterápia

Az állatasszisztált terápia különösen hatékony:

  • bántalmazott, traumatizált vagy szorongó gyermekek esetében;
  • ha a gyermek verbálisan nehezen fejezi ki magát;
  • kapcsolati zártság, bizalomvesztés vagy alacsony önbizalom fennállásakor;
  • az iskolai közeg hangulati kiegyensúlyozására, stresszoldásra. A módszer alkalmazásához megfelelő szakmai háttér és állatasszisztált terápiás képesítés szükséges. A pedagógus azonban szerepet játszhat az ilyen beavatkozások előkészítésében és integrálásában az oktatási-támogató rendszerbe.
  • Delta Hungary (2020). Állatasszisztált pedagógiai gyakorlatok kézikönyve
  • Kovács Zsuzsa (2017). A kutyával asszisztált pedagógiai munka alapjai