Visszaélés a hatalommal
Kategóriák:
Áldozattá válás és következményei
Címkék:
Definíció
Section titled “Definíció”A visszaélés a hatalommal olyan viselkedésforma, amelyben egy személy – pozíciójából, rangjából, tekintélyéből vagy erőfölényéből fakadóan – másokat hátrányosan befolyásol, manipulál vagy bántalmaz. A hatalmi visszaélés lehet fizikai, érzelmi, szexuális, intézményi vagy strukturális természetű, és gyakran észrevétlenül, legitim keretek között zajlik.
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”A hatalmi visszaélés lényege, hogy az érintett fél nem egyenrangú kapcsolatban van az elkövetővel, és nincs lehetősége a valódi beleegyezésre, ellenállásra vagy védekezésre. Ez különösen gyakori:
- felnőtt–gyermek viszonyban (pl. pedagógus, edző, szülő),
- intézményes környezetben (iskola, gyermekotthon, egyházi intézmény),
- szociálisan kiszolgáltatott személyekkel szemben (fogyatékossággal élők, menekültek, hátrányos helyzetű gyerekek). Formái:
- érzelmi zsarolás, fenyegetés,
- megalázás, megszégyenítés, nyilvános kritikák,
- testi vagy szexuális visszaélés, tekintélyre hivatkozva,
- információval vagy erőforrásokkal való manipuláció,
- intézményi válasz hiánya vagy aktív eltussolás (strukturális visszaélés). Hatalmi viszonyok és pedagógiai kontextus Az iskola természeténél fogva hierarchikus tér, ahol a pedagógus – életkorából, tudásából, pozíciójából adódóan – rendelkezik hatalommal. Ez nem önmagában probléma, hanem akkor, ha:
- nem átlátható módon gyakorolja a hatalmát,
- visszaél a gyermek bizalmával,
- megszégyenítő, megalázó kommunikációt használ,
- elhallgat, fenyeget, kizár,
- nem biztosítja a gyermek véleménynyilvánításához való jogát.
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Szexuális visszaélés
- Intézményi erőszak
- Elhallgatás kultúrája
- Gyermekjogok
- Átlátható hatalomgyakorlás
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”A pedagógusoknak és intézményi szereplőknek különösen fontos:
- reflektálni saját hatalmi helyzetükre,
- tudatosítani, hogy a gyermekek kiszolgáltatott helyzetben vannak,
- alkalmazni az átláthatóság, következetesség és méltányosság elveit,
- nyílt csatornákat biztosítani a panaszok, sérelmek jelzésére,
- részt venni gyermekvédelmi és etikai képzéseken. A hatalmi visszaélés megelőzése nemcsak az elkövetők kiszűrését, hanem a bizalom, tisztelet és jogtudatosság kultúrájának megerősítését is jelenti – intézményi szinten.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Furedi, F. (1997). Power Play: The Rise of the Modern State and the Abuse of Power.
- UNICEF (2014). Hatalmi egyensúly a gyermekvédelemben – szakmai útmutató.