Kognitív viselkedésterápia (CBT)
Címkék:
Definíció
Section titled “Definíció”A kognitív viselkedésterápia (CBT – Cognitive Behavioral Therapy) egy strukturált pszichoterápiás módszer, amelynek célja, hogy segítse az egyéneket negatív gondolkodási sémáik felismerésében, megváltoztatásában és a viselkedésük tudatos alakításában. Gyermek- és serdülőkorban is alkalmazzák szorongás, depresszió, trauma és magatartási problémák esetén.
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”A CBT alapja az a felismerés, hogy a gondolataink, érzéseink és viselkedésünk kölcsönösen hatnak egymásra. A terápia célja nem csupán a tünetek enyhítése, hanem az önszabályozás és a megküzdési képesség fejlesztése. Jellemzői:
- rövidtávú, célorientált (általában 10–20 alkalom);
- strukturált, gyakorlatokra és házi feladatokra épül;
- fejleszti a problémamegoldást, érzelemszabályozást és önreflexiót;
- alkalmazkodik az életkori sajátosságokhoz, gyermekeknél játékos vagy vizuális elemekkel kiegészíthető. Tipikus alkalmazási területek gyermekeknél
- szorongásos zavarok (pl. iskolafóbia, közösségfóbia, szeparációs szorongás)
- depresszió, hangulatzavarok
- figyelemzavar, impulzuskontroll-zavar
- bántalmazás vagy trauma feldolgozása
- negatív énkép, önértékelési problémák
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Pszichoterápia
- Mentálhigiénés gondozás
- Érzelmi intelligencia fejlesztése
- Szorongás kezelése
- Segítő beszélgetés
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”A CBT jelentősége gyermekek és fiatalok esetén:
- segít megtanulni az érzelmek tudatosítását és szabályozását;
- javítja a társas kapcsolatok minőségét;
- csökkenti a problémás viselkedést és a bántalmazással összefüggő belső feszültséget;
- könnyen illeszthető az iskolapszichológusi vagy gyermekpszichoterápiás ellátásba. A pedagógus szerepe: nem terapeuta, de segíthet a CBT szemléletmódjának megerősítésében, és közvetítőként támogathatja a terápiához való hozzáférést.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Beck, A. T. (1979). Cognitive Therapy and the Emotional Disorders
- Stallard, P. (2002). Think Good – Feel Good: A Cognitive Behaviour Therapy Workbook for Children and Young People