Ugrás a tartalomra

Kognitív viselkedésterápia (CBT)

Címkék:
megküzdésönszabályozásérzelmi intelligenciagondolkodásstabilitásfejlődésbizalom

A kognitív viselkedésterápia (CBT – Cognitive Behavioral Therapy) egy strukturált pszichoterápiás módszer, amelynek célja, hogy segítse az egyéneket negatív gondolkodási sémáik felismerésében, megváltoztatásában és a viselkedésük tudatos alakításában. Gyermek- és serdülőkorban is alkalmazzák szorongás, depresszió, trauma és magatartási problémák esetén.

A CBT alapja az a felismerés, hogy a gondolataink, érzéseink és viselkedésünk kölcsönösen hatnak egymásra. A terápia célja nem csupán a tünetek enyhítése, hanem az önszabályozás és a megküzdési képesség fejlesztése. Jellemzői:

  • rövidtávú, célorientált (általában 10–20 alkalom);
  • strukturált, gyakorlatokra és házi feladatokra épül;
  • fejleszti a problémamegoldást, érzelemszabályozást és önreflexiót;
  • alkalmazkodik az életkori sajátosságokhoz, gyermekeknél játékos vagy vizuális elemekkel kiegészíthető. Tipikus alkalmazási területek gyermekeknél
  • szorongásos zavarok (pl. iskolafóbia, közösségfóbia, szeparációs szorongás)
  • depresszió, hangulatzavarok
  • figyelemzavar, impulzuskontroll-zavar
  • bántalmazás vagy trauma feldolgozása
  • negatív énkép, önértékelési problémák

Jelenleg erről nincs információ.

  • Pszichoterápia
  • Mentálhigiénés gondozás
  • Érzelmi intelligencia fejlesztése
  • Szorongás kezelése
  • Segítő beszélgetés

A CBT jelentősége gyermekek és fiatalok esetén:

  • segít megtanulni az érzelmek tudatosítását és szabályozását;
  • javítja a társas kapcsolatok minőségét;
  • csökkenti a problémás viselkedést és a bántalmazással összefüggő belső feszültséget;
  • könnyen illeszthető az iskolapszichológusi vagy gyermekpszichoterápiás ellátásba. A pedagógus szerepe: nem terapeuta, de segíthet a CBT szemléletmódjának megerősítésében, és közvetítőként támogathatja a terápiához való hozzáférést.
  • Beck, A. T. (1979). Cognitive Therapy and the Emotional Disorders
  • Stallard, P. (2002). Think Good – Feel Good: A Cognitive Behaviour Therapy Workbook for Children and Young People