Tanúként való traumatizáció
Definíció
Section titled “Definíció”A tanúként való traumatizáció olyan lelki sérülés, amely akkor következik be, amikor egy gyermek vagy fiatal nem közvetlen áldozata, hanem szemtanúja valamilyen bántalmazásnak, erőszaknak vagy megrázó eseménynek. A tanúságélmény gyakran ugyanolyan mély nyomot hagy, mint maga az elszenvedett trauma, különösen ha az illető közel áll a bántalmazott személyhez, vagy ha úgy érzi, tehetetlen a helyzetben.
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”Tanúként való traumatizáció akkor alakul ki, ha a gyermek:
- szemtanúja fizikai vagy verbális bántalmazásnak (pl. szülők közötti erőszak),
- látja, hallja, vagy tudomást szerez kortársai megszégyenítéséről, zaklatásáról,
- jelen van más gyerekek bántalmazásánál (pl. iskolai bullying),
- tanúja rendőri intézkedésnek, családon belüli erőszaknak, vagy más sokkoló eseménynek. A gyermek gyakran érzi magát tehetetlennek, gyakran érez bűntudatot vagy megfélemlítettséget, még akkor is, ha közvetlenül nem esett bántódása. A szorongás, lojalitáskonfliktus (pl. „anyát megveri az apám, de én mindkettőt szeretem”), valamint a tanúként átélt ijedtség vagy félelem mély lelki nyomokat hagyhat. Lelki következmények és jelek
- Szorongás, alvászavarok, rémálmok
- Bűntudat, mert „nem tett semmit”
- Szerepzavar: a gyermek úőgy érzi „védelmezőként” kellet volna fellépnie
- Agresszió vagy visszahúzódás
- Érzelmi eltompulás,
- Túlzott érettség
- Koncentrációzavar,
- Iskolaellenesség,
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Trauma
- Reviktimizáció
- Bizalomvesztés
- Poszttraumás stressz zavar (PTSD)
- Kötődési zavarok
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”A pedagógusok, gyermekvédelmi szakemberek és segítők számára fontos felismerni, hogy a tanúk nem „csak nézők”, hanem potenciális áldozatok is. Ez különösen igaz gyermekkorban, amikor az érzelmi feldolgozás képessége még nem alakult ki. A tanúként traumatizált gyermekekkel kapcsolatban fontos:
- biztonságos légkört kell biztosítani, ahol a gyerek beszélhet a látottakról,
- meg kell erősíteni, hogy nem az ő felelőssége volt, ami történt,
- fontos a stabil, kiszámítható napirend, kapcsolódás,
- szükség esetén pszichológus, gyermekvédelmi beavatkozás is indokolt. Az iskola és a segítő közeg akkor jár el felelősen, ha nemcsak az erőszakot elszenvedett gyerekere figyel, hanem azokra is, akik szemtanúként szenvedtek el traumát.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Terr, L. C. (1991). Childhood traumas: An outline and overview.
- Perry, B. D. & Szalavitz, M. (2006). The Boy Who Was Raised as a Dog