Önértékelés / önbizalom romlása
Definíció
Section titled “Definíció”Az önértékelés / önbizalom romlása olyan pszichológiai folyamat, amelyben az egyén saját értékességébe vetett hite és a képességeibe vetett bizalma fokozatosan meggyengül. Ez a két terület egymással szoros kölcsönhatásban áll: a gyenge önértékelés megalapozza az alacsony önbizalmat, míg a folyamatos kudarcélmények és visszautasítások tovább rontják az önértékelést. Gyermek- és serdülőkorban ez a folyamat különösen érzékeny időszakban történik, és súlyos következményekkel járhat az identitásfejlődésre és a kapcsolati működésre nézve. Kapcsolati dinamika A két terület – önértékelés és önbizalom – kölcsönösen erősíti egymást: ha egy gyermek azt éli meg, hogy nem elég jó vagy értéktelen, akkor kisebb eséllyel fog próbálkozni, kudarcot valószínűsít, és ezáltal elkerüli a helyzeteket, amelyek megerősíthetnék. A tartós sikertelenség és bántó visszajelzések megerősítik a negatív énképet. Így alakul ki a negatív spirál, amelyből nehéz külső támogatás nélkül kilépni. Okok és rizikótényezők
- Kritikus, megszégyenítő környezet (családban vagy iskolában)
- Állandó összehasonlítás, versenyeztetés
- Iskolai kudarcok, tanulási nehézségek
- Kortárs általi elutasítás, bullying
- Traumatikus események, bizalomvesztés, érzelmi elhanyagolás
- Nem realisztikus elvárások – belülről vagy kívülről Tünetek, megnyilvánulások
- Negatív önbeszéd („Én ehhez hülye vagyok.”, „Én ezt úgysem tudom.”)
- Elkerülő viselkedés, kihátrálás a kihívások elől
- Alulmotiváltság vagy túlzott bizonyítási vágy
- Fokozott érzékenység a kritikára
- Beilleszkedési nehézségek, visszahúzódás
- Megfelelési kényszer, túlzott alkalmazkodás
Kapcsolati dinamika A két terület – önértékelés és önbizalom – kölcsönösen erősíti egymást: ha egy gyermek azt éli meg, hogy nem elég jó vagy értéktelen, akkor kisebb eséllyel fog próbálkozni, kudarcot valószínűsít, és ezáltal elkerüli a helyzeteket, amelyek megerősíthetnék. A tartós sikertelenség és bántó visszajelzések megerősítik a negatív énképet. Így alakul ki a negatív spirál, amelyből nehéz külső támogatás nélkül kilépni.
Okok és rizikótényezők
- Kritikus, megszégyenítő környezet (családban vagy iskolában)
- Állandó összehasonlítás, versenyeztetés
- Iskolai kudarcok, tanulási nehézségek
- Kortárs általi elutasítás, bullying
- Traumatikus események, bizalomvesztés, érzelmi elhanyagolás
- Nem realisztikus elvárások – belülről vagy kívülről Tünetek, megnyilvánulások
- Negatív önbeszéd („Én ehhez hülye vagyok.”, „Én ezt úgysem tudom.”)
- Elkerülő viselkedés, kihátrálás a kihívások elől
- Alulmotiváltság vagy túlzott bizonyítási vágy
- Fokozott érzékenység a kritikára
- Beilleszkedési nehézségek, visszahúzódás
- Megfelelési kényszer, túlzott alkalmazkodás
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”Jelenleg erről nincs információ.
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Önértékelés
- Önbizalom
- Szorongás
- Tanult tehetetlenség
- Érzelmi biztonság
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”A pedagógusok, szülők és ifjúságsegítők szerepe döntő a romló önértékelés és önbizalom felismerésében és korrigálásában. Fontos:
- a viselkedés mögötti történetre figyelni (nem a viselkedés „javítása” az elsődleges cél);
- konkrét, hiteles megerősítést adni – nem általános dicséretre van szükség, hanem elismerésre az erőfeszítésért;
- elismerni a fejlődést, nemcsak az eredményt;
- lehetőséget teremteni kis léptékű sikerélményekre, amelyek fokozatosan visszaépítik a hitet önmagukban;
- nem szabad címkézni („ő ilyen alacsony önértékelésű gyerek”), hanem dinamikusan kell értelmezni az önképet. Közösségi szinten: támogató légkör, nem versenyorientált, hanem fejlődésközpontú szemlélet szükséges.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Branden, N. (1994). The Six Pillars of Self-Esteem
- Kádár Annamária (2016). Hogyan neveljünk önbizalmat?