Ugrás a tartalomra

Iskolai agresszió

Címkék:
agressziómegfélemlítésfenyegetéscsoportnyomásmegszégyenítéserőfölényfélelemkonfliktus

Az iskolai agresszió olyan szándékos, kárt okozó viselkedésforma, amely az iskola falain belül, a tanulók, pedagógusok vagy más dolgozók közötti interakciók során jelenik meg. Az agresszió lehet fizikai, verbális, érzelmi vagy kapcsolati, és gyakran a hatalmi viszonyokkal, frusztrációval vagy társas dinamikákkal függ össze.

Az iskolai agresszió nem egyetlen jelenség, hanem viselkedésformák sokasága, amely a tanulók közötti kapcsolatokban, illetve tanár-diák viszonyban is előfordulhat. A tanulók agresszív viselkedése gyakran tanult minta, önvédelmi stratégia vagy a frusztráció levezetésének módja. Típusai:

  • Fizikai agresszió: lökés, ütés, tárgyakkal dobálás;
  • Verbális agresszió: szitkozódás, kiabálás, fenyegetés;
  • Érzelmi/kapcsolati agresszió: megszégyenítés, kirekesztés, becsmérlés;
  • Tanár elleni agresszió: visszabeszélés, provokálás, fenyegetés;
  • Tanár általi agresszió: verbális megalázás, szarkazmus, testi fenyítés (ahol még előfordul). Az agresszió gyakran nem nyílt, hanem rejtett, szubtilis formában jelentkezik (pl. tekintet, gesztus, közösségi megszégyenítés). Okok és kiváltó tényezők
  • Családi háttér: erőszakos minták, elhanyagolás, érzelmi instabilitás;
  • Iskolai légkör: túlszabályozottság vagy szabálytalanság, büntetésorientált szemlélet;
  • Frusztráció és kudarcélmények: tanulási nehézségek, alacsony önértékelés;
  • Kortársi nyomás: státuszszerzés, népszerűség hajszolása;
  • Felnőtt minták hiánya: ha a konfliktuskezelés nem modellálódik egészségesen.

Jelenleg erről nincs információ.

  • Bullying
  • Kortárs agresszió
  • Érzelmi intelligencia hiánya
  • Iskolai erőszak
  • Konfliktuskezelés

Az iskolai agresszió kezelése nemcsak fegyelmi kérdés, hanem pedagógiai és mentálhigiénés feladat is. A pedagógusok feladata:

  • az agresszív viselkedés okainak feltérképezése,
  • a megelőzés, nem csupán a büntetés előtérbe helyezése,
  • pozitív viselkedésminták megerősítése,
  • együttműködés a gyermekvédelmi szakemberekkel és a szülőkkel,
  • érzelmi nevelés, konfliktuskezelési technikák tanítása. Hatékony beavatkozás lehet:
  • iskolai mediáció,
  • szociális kompetenciafejlesztő programok,
  • tanári teammunka, esethozó csoportok működtetése. Az iskolai agresszió nem „természetes velejárója” az iskolás kornak, hanem olyan jelzés, amely figyelmet, értelmezést és támogatást igényel.
  • Olweus, D. (1993). Bullying at School.
  • Vekerdy Tamás (2004). Az iskola betegít? Saxum Kiadó.