Segítő beszélgetés
Címkék:
Definíció
Section titled “Definíció”A segítő beszélgetés olyan célirányos, bizalmi kommunikációs forma, amelynek során a beszélgetés vezetője – jellemzően pedagógus, gyermekvédelmi szakember vagy más segítő – empatikus, támogató módon kíséri végig a gyermeket vagy fiatalt egy nehéz érzelmi helyzet feldolgozásában, döntési helyzet tisztázásában vagy problémamegoldásban. Nem pszichoterápia, de lelki erőforrásokat mozgósít.
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”A segítő beszélgetés célja:
- az érzelmi feszültség csökkentése,
- a beszélő saját helyzetének jobb megértése,
- önreflexió támogatása,
- döntési lehetőségek felismerése,
- belső erőforrások megerősítése. A beszélgetés során a segítő nem ad direkt tanácsot, hanem kérdésekkel, visszajelzéssel és elfogadással teremt olyan teret, amelyben a beszélő maga képes felismerésekre jutni. Alapelvek és eszközök
- Bizalom és titoktartás (jogszabályi keretek között)
- Elfogadás, ítélkezésmentesség
- Értő hallgatás, érzelmek tükrözése
- Kérdezéstechnika: nyitott kérdések, időt hagyó jelenlét
- Belső világ megértését segítő visszajelzések
- A beszélgető nem veszi át a probléma felelősségét, hanem támogatja a beszélőt saját megoldásai megtalálásában
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Értő hallgatás
- Mentális önvédelem
- Krízisintervenció
- Empátia
- Pedagógiai intervenció
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”A segítő beszélgetés fontos eszköz:
- bántalmazást átélt vagy veszélyeztetett gyermekek támogatásában;
- iskolai konfliktusok feldolgozásában;
- tanulási és viselkedési nehézségek mögötti érzelmi problémák megértésében;
- a gyermek önbizalmának, problémakezelési képességének erősítésében. A pedagógus vagy segítő nem pszichológus, de jelenlétével, figyelmével és strukturált kommunikációval sokat tehet a lelki egyensúly megőrzéséért.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Bagdy Emőke – Telkes József (2008). A segítő beszélgetés lélektana
- Rogers, C. (1951). Client-Centered Therapy