Ugrás a tartalomra

Normalizáció (bántalmazás mint elfogadott viselkedés)

Címkék:
bűnbakképzésbagatellizálásstigmatizációkirekesztéserőszak igazolása

A normalizáció olyan társadalmi és pszichológiai folyamat, amelynek során a bántalmazás, az agresszió vagy más kártékony viselkedés fokozatosan elfogadottá, megszokottá válik az egyén vagy egy közösség számára. A gyermekek és fiatalok szempontjából különösen veszélyes, mivel torzítja az erkölcsi érzéket, az érzelmi biztonságot és a kapcsolati határokat.

A bántalmazás normalizálódása gyakran akkor történik, amikor:

  • a gyermek ilyen viselkedést lát a családban (pl. szülők közötti erőszak);
  • az iskolai közösség nem lép fel határozottan a bántalmazás ellen;
  • a bántalmazás nem jár következménnyel – vagy épp az áldozatot hibáztatják;
  • a bántalmazó viselkedés humorral, „csak vicc volt” keretben jelenik meg;
  • a média, társadalmi narratívák hősként ábrázolnak agresszív viselkedésű figurákat. Ennek következményeként:
  • az áldozatok nem mernek segítséget kérni (mert „ez nem nagy ügy”);
  • az elkövetők nem érzik helytelennek a viselkedésüket;
  • a segítők gyakran elbizonytalanodnak, hogy mikor kell beavatkozni. Tünetek, megnyilvánulások
  • Az áldozat bagatellizálja, amit elszenvedett: „csak lökött egyet rajtam”, „mindennap ez van”;
  • A kortárs közösség nevet a bántalmazáson, passzívan szemléli;
  • A pedagógusok „beletörődnek”, „fiatalok között ilyen előfordul”;
  • Az elkövető semmilyen empátiás visszajelzést nem kap;
  • A közösségi normákba beépül az agresszió, mint elfogadott eszköz.

Jelenleg erről nincs információ.

  • Áldozathibáztatás
  • Empátiadeficit
  • Szerepváltás (áldozat–elkövető)
  • Iskolai agresszió
  • Társas kirekesztés

A normalizáció felismerése kulcsfontosságú a prevenció szempontjából. Pedagógiai szinten szükséges:

  • a közösségi normák tudatos alakítása: mi az, ami elfogadható, és mi nem;
  • a látszólag ártalmatlan megjegyzések, gesztusok visszajelzése is fontos;
  • az áldozat megerősítése: jogod van azt mondani, hogy ez bántó;
  • következetes, nem megalázó beavatkozás minden agresszív helyzetben;
  • a humor mögé bújtatott agresszió leleplezése és megbeszélése;
  • a segítő felnőtt mintája: az empatikus határozottság példája. Ha a bántalmazás normalizálódik, a gyermekek elvesztik a viszonyítási alapot a biztonságos kapcsolatokhoz. Ezért a legkisebb jelekre is reagálni kell.
  • Roland, E. (2002). Bullying, depressive symptoms and suicidal thoughts.
  • Olweus, D. (1993). Bullying at School: What We Know and What We Can Do