Normalizáció (bántalmazás mint elfogadott viselkedés)
Címkék:
Definíció
Section titled “Definíció”A normalizáció olyan társadalmi és pszichológiai folyamat, amelynek során a bántalmazás, az agresszió vagy más kártékony viselkedés fokozatosan elfogadottá, megszokottá válik az egyén vagy egy közösség számára. A gyermekek és fiatalok szempontjából különösen veszélyes, mivel torzítja az erkölcsi érzéket, az érzelmi biztonságot és a kapcsolati határokat.
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”A bántalmazás normalizálódása gyakran akkor történik, amikor:
- a gyermek ilyen viselkedést lát a családban (pl. szülők közötti erőszak);
- az iskolai közösség nem lép fel határozottan a bántalmazás ellen;
- a bántalmazás nem jár következménnyel – vagy épp az áldozatot hibáztatják;
- a bántalmazó viselkedés humorral, „csak vicc volt” keretben jelenik meg;
- a média, társadalmi narratívák hősként ábrázolnak agresszív viselkedésű figurákat. Ennek következményeként:
- az áldozatok nem mernek segítséget kérni (mert „ez nem nagy ügy”);
- az elkövetők nem érzik helytelennek a viselkedésüket;
- a segítők gyakran elbizonytalanodnak, hogy mikor kell beavatkozni. Tünetek, megnyilvánulások
- Az áldozat bagatellizálja, amit elszenvedett: „csak lökött egyet rajtam”, „mindennap ez van”;
- A kortárs közösség nevet a bántalmazáson, passzívan szemléli;
- A pedagógusok „beletörődnek”, „fiatalok között ilyen előfordul”;
- Az elkövető semmilyen empátiás visszajelzést nem kap;
- A közösségi normákba beépül az agresszió, mint elfogadott eszköz.
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Áldozathibáztatás
- Empátiadeficit
- Szerepváltás (áldozat–elkövető)
- Iskolai agresszió
- Társas kirekesztés
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”A normalizáció felismerése kulcsfontosságú a prevenció szempontjából. Pedagógiai szinten szükséges:
- a közösségi normák tudatos alakítása: mi az, ami elfogadható, és mi nem;
- a látszólag ártalmatlan megjegyzések, gesztusok visszajelzése is fontos;
- az áldozat megerősítése: jogod van azt mondani, hogy ez bántó;
- következetes, nem megalázó beavatkozás minden agresszív helyzetben;
- a humor mögé bújtatott agresszió leleplezése és megbeszélése;
- a segítő felnőtt mintája: az empatikus határozottság példája. Ha a bántalmazás normalizálódik, a gyermekek elvesztik a viszonyítási alapot a biztonságos kapcsolatokhoz. Ezért a legkisebb jelekre is reagálni kell.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Roland, E. (2002). Bullying, depressive symptoms and suicidal thoughts.
- Olweus, D. (1993). Bullying at School: What We Know and What We Can Do