Szomatizáció
Definíció
Section titled “Definíció”A szomatizáció olyan pszichés védekező mechanizmus, amely során a lelki feszültségek, érzelmi megterhelések testi tünetek formájában jelennek meg. A szomatizáló személy nem színlel, a panaszai valósak, de nem szervi, hanem pszichés eredetűek. Különösen gyermek- és serdülőkorban gyakori.
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”A szomatizáció akkor fordul elő, amikor az egyén – különösen ha még nem rendelkezik megfelelő érzelemfeldolgozási vagy kommunikációs készségekkel – a stresszre, szorongásra testi panaszokkal reagál. Ezek a tünetek nem tudatosan generáltak, hanem az idegrendszer feszültséglevezető működésének következményei. Gyakori szomatikus tünetek:
- fejfájás, hasfájás,
- hányinger, étvágytalanság,
- izomfeszültség, fáradékonyság,
- szapora szívverés, légzési nehézség,
- visszatérő iskolai hiányzások “megmagyarázhatatlan” tünetek miatt. A gyermek gyakran nem tudja verbalizálni a problémáit (pl. bántalmazás, szorongás, teljesítménykényszer), így a test válik a feszültség hordozójává. Diagnosztikai és pedagógiai kihívások
- A tünetek gyakran nem hozhatók összefüggésbe konkrét szervi eltéréssel;
- A pedagógus hajlamos lehet „hisztinek” vagy manipulációnak értelmezni a gyerek tüneteit. Ha viszont a gyermek azt tapasztalja, hogy a pedagógus nem veszi komolyan a panaszait, vagy úgy érzi, hogy megkérdőjelezik a szenvedését, az tovább erősítheti benne a tehetetlenség érzését. Ez nemcsak a tüneteit súlyosbíthatja, hanem rontja az önértékelését is, hiszen azt élheti meg, hogy „valami nincs vele rendben”, „nem hisznek neki” vagy „nem érdemel törődést”. A bizalmi kapcsolat sérülése miatt az érzelmi megnyílás is nehezebbé válik, és a gyermek egyre inkább a testi tünetekbe menekülhet;
- A gyermek maga sem érti az okot, csak a testi tüneteket éli meg - ez egyébként nemcsak a gyermek és a pedagógus, hanem a szülő és az iskola között konfliktust válthat ki. Míg a pedagógus pszichés háttérre gyanakszik, a szülő inkább orvosi vagy testi okokat keres, és nem mindig fogadja el a lelki eredet lehetőségét. Ez a feszültség azonban nem csak a felnőttek között okoz feszültséget: a gyermek érzékeli a felnőttek közötti ellentétet, ami még tovább növelheti benne a bizonytalanságot, bűntudatot, szégyenérzetet. Úgy érezheti, ő „okozza” a vitát, vagy „nem hisznek neki”, ez pedig felerősítheti a testi tüneteit és akadályozza az érzelmi feldolgozást is.
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Szorongás
- Érzelemszabályozás
- Iskolai elkerülés
- Stresszreakciók
- Lelki egészség
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”A pedagógusoknak és ifjúságsegítőknek kulcsszerepe van abban, hogy felismerjék a szomatizáció jeleit:
- empátiával reagáljanak a testi panaszokra;
- ne bagatellizálják, de ne is csak orvosi úton próbálják „megoldani” a helyzetet;
- figyeljenek az élethelyzetekre (pl. új osztály, iskolai konfliktus, otthoni nehézségek);
- kezdeményezzenek beszélgetést, érzelem-feldolgozást segítő tevékenységeket;
- vonjanak be pszichológust, ha a tünetek tartóssá válnak. A szomatizáció nem manipuláció, hanem segélykiáltás – a gyermek testi nyelven kommunikálja, hogy valami nincs rendben.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Buda Béla (1986). A szomatizáció és jelentősége a gyermeklélektanban.
- Kopp Mária – Skrabski Árpád (2006). Test és lélek egysége: a pszichoszomatikus szemlélet alapjai.