Ugrás a tartalomra

Mentális önvédelem

Címkék:
határhúzásönszabályozásmegelőzésrezilienciastresszkezelés

A mentális önvédelem azon pszichés és viselkedéses stratégiák összessége, amelyek segítségével az egyén megóvja lelki egyensúlyát, önbecsülését és identitását stresszes, bántalmazó, manipuláló vagy túlterhelő helyzetekben. Célja a pszichés sérülések megelőzése, a határok megőrzése és az érzelmi biztonság fenntartása.

A mentális önvédelem különösen fontos olyan személyek számára – köztük gyermekek, fiatalok, segítők –, akik rendszeresen ki vannak téve mások érzelmi terhének, agressziójának vagy kontrolláló viselkedésének. A mentális önvédelem:

  • nem agresszió vagy elhatárolódás,
  • nem érzelemmentesség,
  • hanem tudatos jelenlét, önreflexió és határtartás. Alapvető összetevői:
  1. Érzelmi tudatosság
  2. Határhúzás
  3. Asszertív kommunikáció
  4. Stresszkezelési technikák
  5. Támogató kapcsolatok keresése
  6. Belső párbeszéd tudatossága
  7. Énhatékonyság megerősítése Mentális önvédelem gyermekeknél Gyermekek és fiatalok esetében a mentális önvédelem tanított, fejlesztett képesség. Kialakulása függ a családi mintáktól, a kapcsolati biztonságtól és a pedagógiai támogatástól. Fontos pedagógiai feladat:
  • érzések azonosításának tanítása,
  • biztonságos határhúzás gyakorlása,
  • önérvényesítő kommunikáció bátorítása,
  • a segítségkérés normalizálása és megerősítése.

Jelenleg erről nincs információ.

  • Asszertív kommunikáció
  • Érzelmi intelligencia
  • Önbizalom
  • Trauma utáni reziliencia
  • Énhatékonyság
  • Burnout-prevenció

A mentális önvédelem a pszichés jóllét alapja. Segítő szakmákban dolgozók esetében különösen fontos:

  • a saját túlterheltség időben történő felismerése,
  • határok megtartása,
  • reflektív gyakorlatok (szupervízió, napló, támogatói kör) alkalmazása. A gyermekeknél és fiataloknál történő tudatos fejlesztés segít megelőzni az áldozattá válást, támogatja az érzelmi stabilitást és a hosszú távú lelki ellenállóképességet.
  • Siegel, D. & Bryson, T. (2011). The Whole-Brain Child
  • Rothschild, B. (2000). The Body Remembers