Online bántalmazás
Címkék:
Definíció
Section titled “Definíció”Az online bántalmazás (cyberbullying) olyan szándékos, ismétlődő és ártó szándékú magatartás, amely digitális eszközök – például közösségi média, chatalkalmazások, e-mail, online játékok – segítségével történik. A cél általában az, hogy megalázzák, megszégyenítsék, fenyegetéssel vagy manipulációval kontrollálják az áldozatot.
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”Az online bántalmazás az internetes és mobilkommunikációs eszközök terjedésével vált az egyik leggyakoribb bántalmazási formává, különösen a gyermekek és fiatalok körében. Ellentétben a személyes (offline) zaklatással, az online bántalmazás:
- folyamatos lehet (24/7), nincs térbeli és időbeli korlátja;
- széles közönséghez juthat el (pl. nyilvános posztok, csoportos megalázás);
- anonim lehet – az elkövető rejtve maradhat;
- tartós nyomot hagy – képek, videók, üzenetek másolhatóak, terjeszthetőek. Formái közé tartozik:
- sértő, fenyegető vagy megalázó üzenetek küldése (pl. chat, SMS, e-mail);
- kéretlen vagy kompromittáló képek, videók terjesztése;
- hamis profilok létrehozása, áldozat lejáratása céljából;
- kommentháborúk, nyilvános megszégyenítés;
- kizárás digitális közösségekből, csoportos támadás;
- digitális zaklatás párkapcsolatokban: folyamatos ellenőrzés, jelszókérés, online kontrollálás. Áldozatok jellemzői és következmények Az online bántalmazás áldozatai sokszor fiatalok, akik még nem rendelkeznek megfelelő érzelemszabályozó vagy önvédelmi stratégiákkal. A következmények lehetnek:
- szorongás, depresszió, alvászavar;
- iskolai teljesítményromlás, társas visszahúzódás;
- testképzavar, önértékelési problémák;
- önsértés, öngyilkossági gondolatok, cselekedetek. Az áldozatok gyakran szégyellik, hogy bántalmazzák őket, félnek attól, hogy ha szólnak, rosszabb lesz, vagy nem hisznek nekik. Az online tér sajátossága miatt a zaklatás rejtve maradhat a felnőttek előtt. Elkövetők motivációi és szerepei Az online bántalmazók gyakran:
- névtelenség mögé bújva cselekednek (ami csökkenti a felelősségtudatot),
- bosszút akarnak állni, pozíciót akarnak szerezni egy csoportban,
- ‘tréfaként’ vagy ‘viccből’ indítják el a bántalmazást, miközben súlyos sérelmet okoznak. Sokszor nincs egyetlen elkövető: csoportdinamikai hatások (pl. ‘lájkolók’, passzív nézők, közvetítők) is fenntartják a zaklatást.
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Zaklatás (bullying)
- Digitális írástudás
- Adatvédelem
- Grooming
- Online biztonság
- Társas kirekesztés
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”A pedagógusok és ifjúságsegítők szerepe kulcsfontosságú az online bántalmazás megelőzésében és kezelésében. Fontos:
- biztonságos légkör teremtése, ahol a diák mer beszélni a problémáról;
- a digitális tudatosság és az online etika tanítása már alsó tagozattól kezdve;
- szabályrendszerek kialakítása az iskolai digitális kommunikációra;
- azonnali, arányos beavatkozás a sérelmek esetén;
- együttműködés a szülőkkel és az online felületek üzemeltetőivel. Az online bántalmazás nem „virtuális”, hanem valós következményekkel jár, ezért ugyanolyan súllyal kell kezelni, mint a fizikai vagy verbális zaklatást. A prevenciós programoknak külön foglalkozniuk kell a digitális önvédelemmel, a cyberbántalmazás típusaival és a segítségkérési lehetőségekkel.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Hinduja, S. & Patchin, J. W. (2015). Bullying Beyond the Schoolyard: Preventing and Responding to Cyberbullying.
- UNICEF (2019). Tackling Cyberbullying – Guidelines for Educators.