Másodlagos és harmadlagos traumatizáció
Definíció
Section titled “Definíció”A másodlagos traumatizáció azt a jelenséget jelenti, amikor egy segítő, pedagógus, szülő vagy más közeli személy traumatikus élményekről hallva, azokkal érzelmileg azonosulva maga is a trauma tüneteit kezdi mutatni. A harmadlagos traumatizáció pedig akkor jelentkezik, amikor a traumatizált személyhez közel álló további egyének – pl. munkatársak, iskolaközösségek – közvetetten szenvedik el a trauma következményeit.
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”A másodlagos traumatizáció nem közvetlen esemény következménye, hanem az áldozat történeteinek meghallgatása, kísérése, vagy a traumatikus élményekre való empatikus reagálás során jön létre. Gyakran érinti:
- pedagógusokat, ifjúságsegítőket,
- gyermekvédelemben dolgozókat,
- pszichológusokat, szociális munkásokat,
- családtagokat, barátokat. A harmadlagos traumatizáció során a trauma „társas teret” érint: egy osztályban történt súlyos abúzus például érintheti az egész tanári kart, az osztálytársakat, sőt az iskolai közösség egészét – akár akkor is, ha közvetlen tanúi nem voltak az eseménynek. Tünetek és következmények A másodlagos traumatizáció hasonló tünetekkel járhat, mint maga a trauma:
- álmatlanság, rémálmok,
- irritabilitás, hangulati ingadozások,
- szorongás, fokozott érzelmi reaktivitás,
- érzelmi kiégés, motivációvesztés,
- testi panaszok (pl. fejfájás, gyomorproblémák). A harmadlagos traumatizáció során kialakulhat:
- bizalomvesztés intézményi szinten,
- félelemkeltő légkör,
- tehetetlenségérzés, hibáztatás,
- közösségi polarizáció, konfliktusok.
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Burnout (kiégés)
- Reviktimizáció
- Traumafeldolgozás
- Szupervízió
- Empátiás túlterhelés
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”A segítő szakmákban dolgozóknak – köztük pedagógusoknak és ifjúságsegítőknek – kötelességük gondoskodni saját mentális egészségükről, hiszen mások támogatása csak akkor lehetséges, ha a segítő maga stabil. Fontos:
- önreflexió és a trauma hatásainak tudatosítása,
- szupervíziós lehetőségek rendszeres igénybevétele,
- érzelmi határok megtartása (pl. „nem viszem haza a történetet”),
- egészséges munkaszervezés, pihenés, feltöltődés,
- támogató munkaközösség kialakítása. Iskolai szinten:
- elengedhetetlen a traumát átélt gyermek körüli közösség támogatása,
- szükség lehet csoportos feldolgozó beszélgetésekre, pszichológusi jelenlétre,
- figyelni kell arra is, hogy az adott traumát ne „zárja körbe a közösség”, hanem integrálható élménnyé váljon, amelyről lehet beszélni.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Figley, C. R. (1995). Compassion Fatigue: Coping With Secondary Traumatic Stress Disorder in Those Who Treat the Traumatized.
- Rothschild, B. (2006). Help for the Helper: The Psychophysiology of Compassion Fatigue and Vicarious Trauma.