Ugrás a tartalomra

Másodlagos és harmadlagos traumatizáció

Címkék:
Traumaempátiás kimerüléskimerülésreménytelenségszorongás

A másodlagos traumatizáció azt a jelenséget jelenti, amikor egy segítő, pedagógus, szülő vagy más közeli személy traumatikus élményekről hallva, azokkal érzelmileg azonosulva maga is a trauma tüneteit kezdi mutatni. A harmadlagos traumatizáció pedig akkor jelentkezik, amikor a traumatizált személyhez közel álló további egyének – pl. munkatársak, iskolaközösségek – közvetetten szenvedik el a trauma következményeit.

A másodlagos traumatizáció nem közvetlen esemény következménye, hanem az áldozat történeteinek meghallgatása, kísérése, vagy a traumatikus élményekre való empatikus reagálás során jön létre. Gyakran érinti:

  • pedagógusokat, ifjúságsegítőket,
  • gyermekvédelemben dolgozókat,
  • pszichológusokat, szociális munkásokat,
  • családtagokat, barátokat. A harmadlagos traumatizáció során a trauma „társas teret” érint: egy osztályban történt súlyos abúzus például érintheti az egész tanári kart, az osztálytársakat, sőt az iskolai közösség egészét – akár akkor is, ha közvetlen tanúi nem voltak az eseménynek. Tünetek és következmények A másodlagos traumatizáció hasonló tünetekkel járhat, mint maga a trauma:
  • álmatlanság, rémálmok,
  • irritabilitás, hangulati ingadozások,
  • szorongás, fokozott érzelmi reaktivitás,
  • érzelmi kiégés, motivációvesztés,
  • testi panaszok (pl. fejfájás, gyomorproblémák). A harmadlagos traumatizáció során kialakulhat:
  • bizalomvesztés intézményi szinten,
  • félelemkeltő légkör,
  • tehetetlenségérzés, hibáztatás,
  • közösségi polarizáció, konfliktusok.

Jelenleg erről nincs információ.

  • Burnout (kiégés)
  • Reviktimizáció
  • Traumafeldolgozás
  • Szupervízió
  • Empátiás túlterhelés

A segítő szakmákban dolgozóknak – köztük pedagógusoknak és ifjúságsegítőknek – kötelességük gondoskodni saját mentális egészségükről, hiszen mások támogatása csak akkor lehetséges, ha a segítő maga stabil. Fontos:

  • önreflexió és a trauma hatásainak tudatosítása,
  • szupervíziós lehetőségek rendszeres igénybevétele,
  • érzelmi határok megtartása (pl. „nem viszem haza a történetet”),
  • egészséges munkaszervezés, pihenés, feltöltődés,
  • támogató munkaközösség kialakítása. Iskolai szinten:
  • elengedhetetlen a traumát átélt gyermek körüli közösség támogatása,
  • szükség lehet csoportos feldolgozó beszélgetésekre, pszichológusi jelenlétre,
  • figyelni kell arra is, hogy az adott traumát ne „zárja körbe a közösség”, hanem integrálható élménnyé váljon, amelyről lehet beszélni.
  • Figley, C. R. (1995). Compassion Fatigue: Coping With Secondary Traumatic Stress Disorder in Those Who Treat the Traumatized.
  • Rothschild, B. (2006). Help for the Helper: The Psychophysiology of Compassion Fatigue and Vicarious Trauma.