Értő hallgatás (aktív hallgatás)
Címkék:
Definíció
Section titled “Definíció”Az értő hallgatás – más néven aktív hallgatás – olyan tudatos, figyelmi jelenlétet igénylő kommunikációs forma, amelynek során a hallgató nem csupán meghallgatja a beszélőt, hanem megpróbálja megérteni az érzéseit, szándékait, és ezt vissza is tükrözi. Célja a kapcsolódás, megértés és biztonságos tér kialakítása, különösen érzékeny, nehéz témák esetén.
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”Az értő hallgatás nem passzív tevékenység, hanem aktív odafigyelést, empátiát és visszajelzést kíván:
- a hallgató nem szakítja félbe a beszélőt,
- nonverbális eszközökkel (szemkontaktus, bólintás, testtartás) is támogatja a megosztást,
- érzelmileg jelen van, nem csak tartalmilag követi a mondandót,
- visszatükrözi a hallottakat, hogy a beszélő érezze: megértették („Azt mondod, hogy…”, „Úgy látom, ez most nehéz neked.”). Alaptechnikák
- Figyelem és türelem, megszakítás nélküli hallgatás
- Érzelmek és tartalom visszatükrözése (parafrázis)
- Nyitott, bátorító kérdések („Szeretnél erről többet mondani?”)
- Értékítélet-mentesség és empatikus hozzáállás
- Összefoglalás: „Ha jól értem, akkor…”
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Empátia
- Erőszakmentes kommunikáció
- Érzelmi biztonság
- Mentális önvédelem
- Asszertív kommunikáció
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”A segítő kapcsolat egyik alappillére az értő hallgatás. Pedagógiai szempontból:
- biztonságos környezetet teremt a gyermek számára az érzései megosztására;
- segíti a gyermek önreflexióját és érzelemszabályozását;
- elmélyíti a pedagógus-diák kapcsolatot;
- megelőzi a félreértéseket és destruktív konfliktusokat;
- elősegíti a traumatikus vagy érzékeny helyzetek feldolgozását. Fontos: az értő hallgatás nem egyenlő a hallgatással – a valódi figyelem és visszajelzés az, ami gyógyítóvá teszi.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Gordon, T. (2001). Tanítsd meg gyermeked önfegyelemre
- Carl Rogers (1951). Client-Centered Therapy