Ugrás a tartalomra

Együttműködő segítői team szerepe

Címkék:
együttműködéskommunikációtámogatásfelelősségbizalomkapcsolódásinformáció

Az együttműködő segítői team egy olyan több szakemberből álló csoport, amely összehangoltan dolgozik a gyermekek pszichoszociális biztonságának, fejlődésének, jólétének biztosítása érdekében. Tagjai lehetnek: pedagógus, iskolapszichológus, gyermekvédelmi felelős, szociális munkás, fejlesztőpedagógus, és más, a gyermekkel kapcsolatban álló szakemberek.

Az egyes segítők tudása és nézőpontja önmagában is értékes, de a komplex problémák (pl. bántalmazás, szorongás, tanulási nehézség, családi háttérprobléma) hatékony kezelése csak szakmaközi együttműködésben valósítható meg. A teammunka jellemzői:

  • közös esetmegbeszélés és döntéshozatal;
  • információmegosztás az adatvédelemre vonatkozó jogi keretek között;
  • közös stratégiaalkotás az iskolai beavatkozásokra;
  • egymás kompetenciáinak tiszteletben tartása. Teamtagok jellemző szerepei
  • Pedagógus: napi észlelés, első észlelő, kapcsolat az osztályközösséggel
  • Iskolapszichológus: érzelmi támogatás, diagnosztikai javaslat, egyéni és csoportos segítés
  • Gyermekvédelmi felelős: kapcsolattartás a hatóságokkal, veszélyeztetettség kezelése
  • Fejlesztőpedagógus: tanulási sajátosságok, integrációs támogatás
  • Szociális munkás: családlátogatás, családi háttér feltérképezése, rendszeres kapcsolattartás

Jelenleg erről nincs információ.

  • Jelzőrendszer
  • Osztálytermi intervenció
  • Mentálhigiénés gondozás
  • Áldozatsegítés
  • Team alapú pedagógia

A segítői team működése akkor eredményes, ha:

  • a tagok rendszeresen konzultálnak és összehangolják beavatkozásaikat;
  • tisztázott szerepek mentén működnek, nem versengenek egymással;
  • az érintett gyermek érdeke áll a középpontban;
  • működésük nem eseti, hanem rendszerbe illesztett (pl. havi teamülés);
  • dokumentált, követhető, átlátható beavatkozási folyamatban gondolkodnak. A teammunka növeli az észlelés érzékenységét, megelőzi a kiégést, és segíti a gyors, hatékony segítségnyújtást.
  • Herczog Mária (2001). A gyermekvédelem alapkérdései
  • Bagdy Emőke (2005). Pszichológia a pedagógiában