Mediáció
Címkék:
Definíció
Section titled “Definíció”A mediáció olyan strukturált konfliktuskezelő módszer, amelyben egy semleges, pártatlan harmadik fél – a mediátor – segíti a feleket abban, hogy saját megoldást találjanak vitás helyzetük rendezésére. Célja a kölcsönös megértés, az együttműködés helyreállítása és a hosszú távú kapcsolati bizalom erősítése.
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”A mediáció különösen hasznos gyermek- és ifjúsági közegben, mivel:
- nem a hibást keresi, hanem a megoldást;
- nem a felnőtt dönt a felek helyett, hanem segít nekik megegyezni;
- fejleszti az érzelmi tudatosságot, empátiát és problémamegoldást;
- erősíti a felelősségvállalást a cselekmény, a viselkedés következményeiért. A mediátor nem bíró, nem ad tanácsot, hanem biztosítja a kereteket, támogatja a kommunikációt és figyel az egyensúlyra. A mediáció lépései gyermekközösségben
- Előkészítés: a felek külön meghallgatása, beleegyezésük megszerzése
- Mediációs ülés: a felek elmondják saját nézőpontjukat, érzéseiket
- Közös megértés kialakítása: visszajelzések, összefoglalás, érzelmi elismerés
- Megoldási lehetőségek keresése, értékelése
- Megállapodás: konkrét lépésekben, írásban vagy szóban
- Utókövetés (ha szükséges)
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Konfliktuskezelés
- Restoratív igazságszolgáltatás
- Értő hallgatás
- Asszertív kommunikáció
- Empátia
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”Iskolai környezetben a mediáció:
- lehetőséget ad a felek közötti feszültségek békés feldolgozására;
- segít megelőzni az eszkalációt és az újabb bántalmazási helyzeteket;
- tanítja a gyermekeket felelős kommunikációra és együttműködésre;
- csökkenti az agressziót és a megbélyegzést. Fontos, hogy a mediáció önkéntes, és bizalomra épül – ezért különösen hatékony, ha megfelelő felkészítéssel iskolán belül alkalmazzák.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Liebmann, M. (2000). Mediation in Context
- Bodor Zsuzsa (2009). Mediáció gyermekek között – Konfliktuskezelés az iskolában