Stigmatizáció
Címkék:
Definíció
Section titled “Definíció”A stigmatizáció olyan társadalmi jelenség, amelynek során egy egyén vagy csoport negatív megkülönböztetésben, megbélyegzésben részesül valamilyen tulajdonsága, tapasztalata vagy társadalmi helyzete miatt. A stigma lehet nyílt vagy rejtett, de minden esetben az érintett személy vagy csoport leértékeléséhez, kirekesztéséhez vezet.
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”A stigmatizáció során az egyént nem teljes valójában, hanem egyetlen jellemzője – pl. származása, pszichés állapota, szexuális irányultsága, bűncselekmény áldozatává válása – alapján értékelik, és ennek alapján másodrendűként kezelik. Ez a folyamat:
- csökkenti az önértékelést,
- elszigeteltséghez, szégyenhez, önhibáztatáshoz vezet,
- gyakran elzárja az utat a segítségkérés vagy integráció előtt. A stigma három szinten jelenhet meg:
- Társadalmi stigma – a többségi csoport előítéletei, sztereotípiái;
- Intézményi stigma – a hivatalos eljárásokban megnyilvánuló diszkrimináció (pl. iskola, egészségügy);
- Belsővé tett stigma (self-stigma) – amikor az egyén maga is elfogadja, belsővé teszi a rá aggatott címkéket. Stigmatizálódó csoportok és helyzetek
- Bántalmazás, szexuális visszaélés áldozatai
- Mentális zavarral vagy tanulási nehézséggel élő gyermekek
- Roma vagy más kisebbségi származású tanulók
- Szegénységben élő vagy gyermekotthonból érkező diákok
- LMBTQ+ identitással rendelkező fiatalok
- Iskolai bántalmazás elkövetői és/vagy áldozatai
- Köznevelési rendszerből kieső, „problémásként” kezelt tanulók
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Áldozathibáztatás
- Diszkrimináció
- Kirekesztés
- Társadalmi szolidaritás
- Érzelmi biztonság
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”A pedagógusok és segítők szerepe kulcsfontosságú a stigma lebontásában vagy – ha nem figyelnek – annak megerősítésében. Fontos:
- tudatosítani a tanulókban, hogy nem a „címkék” határozzák meg az értéküket;
- kerülni a sztereotípiák megerősítését (pl. „ő ilyen típus”);
- figyelni az iskolai közösségek mikrointerakcióira (kirekesztés, megkülönböztetés);
- empatikus, nyitott kommunikációt folytatni az érintettekkel;
- pozitív identitásformálást és közösségi integrációt támogatni. A stigmatizáció nemcsak egyéni sorsokat törhet meg, hanem iskolai légkört, bizalmat és fejlődési lehetőségeket is.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Goffman, E. (1963). Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity.
- Link, B. G., & Phelan, J. C. (2001). Conceptualizing stigma.