Szorongás
Címkék:
Definíció
Section titled “Definíció”A szorongás olyan belső feszültséggel, bizonytalansággal és fenyegetettség-érzéssel járó pszichés állapot, amelynek hátterében nem mindig áll konkrét, felismerhető veszély. A feszültség és a fenyegetettség érzése gyakran abból fakad, hogy az egyén valamilyen lehetséges negatív kimeneteltől tart, amelyet nem tud pontosan megfogalmazni vagy befolyásolni, így tehetetlennek és kiszolgáltatottnak érezheti magát.
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”A szorongás természetes érzelem, amely segít felkészülni a nehézségekre, de ha tartósan fennáll vagy túlzott mértékű, akkor már akadályozza a tanulást, a társas kapcsolatokat és az érzelmi fejlődést. A szorongásnak lehetnek:
- fiziológiai tünetei: gyors szívverés, izzadás, fejfájás, gyomorgörcs;
- kognitív tünetei: túlzott aggódás, koncentrációzavar, katasztrofizáló gondolatok;
- viselkedéses tünetei: elkerülés, dühkitörés, sírás, visszahúzódás. Gyermekkorban különösen nehéz felismerni, mert a gyerek nem mindig tudja szavakba önteni az érzéseit. Gyakran testi tünetekben (lásd: szomatizáció), tanulási problémákban, vagy „indokolatlan” viselkedésben jelentkezik. Gyakori típusai gyermekkorban
- Teljesítményszorongás – vizsgák, dolgozatok, felelések kapcsán;
- Szeparációs szorongás – az otthontól, szülőtől való elszakadáskor;
- Szociális szorongás – társas helyzetekben való félelem, megszégyenüléstől való rettegés;
- Generalizált szorongás – állandó aggódás a világ vagy a saját helyzete miatt.
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Szomatizáció
- Érzelemszabályozás
- Mentális önvédelem
- Reziliencia
- Lelki egészség
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”A pedagógusoknak és segítőknek tudniuk kell:
- hogyan azonosítható a szorongás nem verbális jelekből;
- hogyan reagáljanak nyugodt, támogató módon (pl. „nem baj, hogy izgulsz – itt vagyunk, segítünk”);
- mikor kell pszichológushoz irányítani (pl. tartós elkerülés, alvás- vagy evészavar, testi tünetek);
- milyen eszközökkel segíthetik a gyermek érzelmi önszabályozását: légzőgyakorlatok, strukturált napirend, kiszámíthatóság, biztonságos közeg. A szorongás megelőzéséhez fontos az iskolai légkör: nem túlzott elvárások, pozitív visszajelzések, elfogadó közösség, nyílt kommunikáció.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Weisz, J. R. & Kazdin, A. E. (2010). Evidence-Based Psychotherapies for Children and Adolescents
- Kádár Annamária (2013). Mesepszichológia – A szorongástól a bizalomig