Szocioterápia
Címkék:
Definíció
Section titled “Definíció”A szocioterápia olyan célirányos, szervezett tevékenység, amely csoportos formában, közösségi keretben segíti a gyermek vagy fiatal személyiségfejlődését, kapcsolati készségeit, szociális beilleszkedését. Nem pszichoterápia, de terápiás hatású, fejlesztő módszerként szolgál a viselkedésproblémák, érzelmi elakadások vagy traumatizáció esetén.
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”A szocioterápia lényege a kapcsolati tér tudatos alakítása:
- strukturált csoportfolyamatokon keresztül dolgozik,
- hangsúlyosak az élménypedagógiai módszerek és az önkifejezést támogató tevékenységek (pl. rajz, kézművesség, dramatikus játék),
- a hangsúly nem a ‘problémán’, hanem az erőforrásokon és a pozitív kapcsolódáson van,
- célja az önkifejezés, az önbizalom és a társas kompetenciák erősítése. Alkalmazható iskolai, gyermekotthoni, bentlakásos vagy terápiás intézményi környezetben is. Módszerek és eszközök
- Kiscsoportos foglalkozások (6–12 fő)
- Játékos, kreatív gyakorlatok (pl. dráma, alkotás, szimbólumhasználat)
- Csoportdinamikára épülő megbeszélések
- Konfliktuskezelő szituációk, szerepjátékok
- Érzelmi intelligenciát és szociális készségeket fejlesztő programok
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Pszichoterápia
- Segítő beszélgetés
- Tudatos közösségépítés
- Csoportdinamika
- Mentálhigiéné
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”A szocioterápia segít:
- az érzelmi és viselkedési nehézségek oldásában;
- a bántalmazás, traumatizáció közösségi feldolgozásában;
- a kapcsolati minták tudatosításában és korrekciójában;
- a gyermekek biztonságos kötődési élményének megerősítésében. Különösen ajánlott azoknak a gyerekeknek, akik zárt, kiszolgáltatott környezetben élnek, és ahol a feszültségek gyakran csoportosan jelennek meg.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Pataki Éva (2003). Szocioterápia gyermek- és ifjúságvédelmi intézményekben
- Ranschburg Jenő (2003). A serdülőkor lélektana