Ugrás a tartalomra

Érzelmi intelligencia fejlesztése

Címkék:
érzelmi intelligenciaönszabályozásfigyelemegyüttérzésönismeretmotivációkudarctűrés

Az érzelmi intelligencia (EI) azon képességek összessége, amelyek lehetővé teszik az érzelmek felismerését, megértését, kifejezését, szabályozását és mások érzelmeinek figyelembevételét. Fejlesztése alapvető része az iskolai prevenciónak és a bántalmazás megelőzésének, mivel hozzájárul a társas készségek, empátia és konfliktuskezelés fejlődéséhez.

Az érzelmi intelligencia nem veleszületett, hanem az élet során fejleszthető, különösen gyermek- és serdülőkorban. Alapvető területei:

  • Saját érzelmek felismerése, megnevezése
  • Érzelmek szabályozása, indulatkezelés
  • Mások érzelmeinek megértése (empátia)
  • Megfelelő érzelemkifejezés
  • Társas kapcsolatok kezelése Fejlesztési módszerek
  • Érzelemkártyák, érzelemkerék használata
  • Érzelemnapló, napi reflektív beszélgetés
  • Történetmesélés, irodalmi példákon keresztüli érzelemazonosítás
  • Drámajátékok, szerepjátékok, csoportgyakorlatok
  • Erőszakmentes kommunikációs gyakorlatok
  • Légző- és relaxációs gyakorlatok a szabályozáshoz

Jelenleg erről nincs információ.

  • Mentális önvédelem
  • Empátia
  • Konfliktuskezelés
  • Szociális készségek
  • Értő hallgatás

Az érzelmi intelligencia fejlesztése:

  • csökkenti a szorongást és az agressziót,
  • segít megérteni és szabályozni az érzelmeket bántalmazás vagy krízis esetén,
  • erősíti a közösségi kapcsolódást,
  • növeli a tanulásra való ráhangolódást,
  • hozzájárul a bántalmazás megelőzéséhez és az áldozatok támogatásához. Pedagógiai szempontból nem különálló programként, hanem a nevelésbe integrált módon a leghatékonyabb.
  • Goleman, D. (1995). Érzelmi intelligencia
  • Saarni, C. (1999). The Development of Emotional Competence