Ugratás (határ a játék és bántalmazás között)
Címkék:
Definíció
Section titled “Definíció”Az ugratás olyan társas viselkedés, amely látszólag játékos, tréfás formában jelenik meg, de gyakran rejtett agressziót, megalázást vagy hatalmi fölényt közvetít. Bár időnként ártalmatlan viccelődésről van szó, a gyakorlatban sokszor átlépi a határt, és érzelmileg bántóvá, rombolóvá válik – különösen gyermekközösségekben, ahol az erőviszonyok nincsnek kiegyenlítve.
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”Az ugratás kontextusfüggő: ami két egyenrangú barát között kölcsönösen elfogadott viccelődés, az egy másik helyzetben bántalmazássá válhat. A különbség abban rejlik, hogy:
- az áldozat hogyan éli meg;
- ismétlődő-e és egyoldalú-e a helyzet;
- van-e lehetősége a másik félnek visszajelzést adni és nemet mondani. A gyermekek gyakran nem tudják megfogalmazni, hogy számukra az ‘ugratás’ valójában bántó, mivel a társas nyomás, a nevetés és az „ez csak vicc” kijelentések normalizálják a helyzetet. Tipikus formák
- gúnynevek használata „tréfásan”
- testi megjelenésen, szokásokon alapuló viccelődés
- rejtett szarkazmus, cinikus megjegyzések
- ismétlődő „poénkodás” egy gyenge ponton
- „kihívás”, „bátorságpróba” formájában történő megszégyenítés
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Bullying
- Áldozathibáztatás
- Normalizáció
- Empátiadeficit
- Csoportdinamika
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”A pedagógusoknak és segítőknek kulcsszerepük van abban, hogy felismerjék:
- mikor válik az ugratás rendszeressé, bántóvá és egyoldalúvá;
- az áldozat visszajelzését mindig komolyan kell venni – ha valaki azt mondja, hogy bántja, akkor az nem vicc;
- fontos a csoport előtt jelezni, hogy hol a határ, és miért kell tiszteletben tartani mások érzéseit;
- kerülni kell a felnőtt általi bagatellizálást (pl. „ne vedd annyira a szívedre”);
- érzékenyítő gyakorlatokkal, szerepjátékkal, történetmeséléssel lehet fejleszteni a kortársak empátiáját. A nem kezelt ugratás könnyen átcsúszik strukturált bullyingba – ezért már az első jeleknél fontos a beavatkozás.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Olweus, D. (1993). Bullying at School
- Sharp, S. & Smith, P. (1994). School Bullying: Insights and Perspectives