Ugrás a tartalomra

Mentálhigiénés gondozás

Címkék:
támogatásmegelőzésstabilitásmegküzdésbiztonságkapcsolódás

A mentálhigiénés gondozás olyan megelőző, támogató és fejlesztő tevékenységek összessége, amelyek célja a lelki egészség megőrzése, a pszichés egyensúly fenntartása, valamint a pszichoszociális problémák korai felismerése és kezelése. Kiemelt szerepe van az iskolai és gyermekvédelmi gyakorlatban, ahol a stressz, trauma, elhanyagolás vagy bántalmazás hatásai közvetlenül befolyásolják a gyermekek jóllétét.

A mentálhigiénés gondozás nem pszichoterápia, de fontos lépése a megelőzésnek és a korai segítségnyújtásnak. Tartalma lehet:

  • lelki támogatás nyújtása egyéni vagy csoportos formában,
  • érzelmi biztonság megteremtése,
  • krízisintervenciós válaszok,
  • szociális és pszichés készségek fejlesztése,
  • stresszkezelő és reziliencia-erősítő programok,
  • pedagógusok, szülők támogatása a nehéz helyzetek felismerésében és kezelésében. Alkalmazási területek
  • Osztályfőnöki órák mentálhigiénés tartalmakkal
  • Csoportos érzékenyítő, érzelemszabályozó foglalkozások
  • Egyéni támogatás: beszélgetés, bizalmi kapcsolat
  • Tanácsadás, szupervízió pedagógusok számára
  • Szakmaközi együttműködés (iskolapszichológus, gyermekvédelmi felelős, szociális munkás)

Jelenleg erről nincs információ.

  • Mentális önvédelem
  • Érzelmi intelligencia
  • Krízisintervenció
  • Preventív intervenció
  • Lelki egészség

A mentálhigiénés gondozás:

  • segíti az érzelmi terhek korai felismerését és enyhítését,
  • támogatja a gyermekek pszichés ellenállóképességének kialakulását,
  • hozzájárul a bántalmazási helyzetek megelőzéséhez és feldolgozásához,
  • csökkenti a pedagógusok túlterheltségét, ha rendszeres támogatás kapcsolódik hozzá. A gondozás szemlélete: nem problémát keres, hanem embert támogat – ezért alapja a bizalom, kapcsolódás és a segítő jelenlét.
  • Bagdy Emőke – Telkes József (2008). A segítő beszélgetés lélektana
  • Molnár Mária (2007). Mentálhigiéné az iskolában