Mentálhigiénés gondozás
Címkék:
Definíció
Section titled “Definíció”A mentálhigiénés gondozás olyan megelőző, támogató és fejlesztő tevékenységek összessége, amelyek célja a lelki egészség megőrzése, a pszichés egyensúly fenntartása, valamint a pszichoszociális problémák korai felismerése és kezelése. Kiemelt szerepe van az iskolai és gyermekvédelmi gyakorlatban, ahol a stressz, trauma, elhanyagolás vagy bántalmazás hatásai közvetlenül befolyásolják a gyermekek jóllétét.
Részletes leírás
Section titled “Részletes leírás”A mentálhigiénés gondozás nem pszichoterápia, de fontos lépése a megelőzésnek és a korai segítségnyújtásnak. Tartalma lehet:
- lelki támogatás nyújtása egyéni vagy csoportos formában,
- érzelmi biztonság megteremtése,
- krízisintervenciós válaszok,
- szociális és pszichés készségek fejlesztése,
- stresszkezelő és reziliencia-erősítő programok,
- pedagógusok, szülők támogatása a nehéz helyzetek felismerésében és kezelésében. Alkalmazási területek
- Osztályfőnöki órák mentálhigiénés tartalmakkal
- Csoportos érzékenyítő, érzelemszabályozó foglalkozások
- Egyéni támogatás: beszélgetés, bizalmi kapcsolat
- Tanácsadás, szupervízió pedagógusok számára
- Szakmaközi együttműködés (iskolapszichológus, gyermekvédelmi felelős, szociális munkás)
Főbb Elemei és Technikák
Section titled “Főbb Elemei és Technikák”Jelenleg erről nincs információ.
Kapcsolódó fogalmak
Section titled “Kapcsolódó fogalmak”- Mentális önvédelem
- Érzelmi intelligencia
- Krízisintervenció
- Preventív intervenció
- Lelki egészség
Gyakorlati jelentőség
Section titled “Gyakorlati jelentőség”A mentálhigiénés gondozás:
- segíti az érzelmi terhek korai felismerését és enyhítését,
- támogatja a gyermekek pszichés ellenállóképességének kialakulását,
- hozzájárul a bántalmazási helyzetek megelőzéséhez és feldolgozásához,
- csökkenti a pedagógusok túlterheltségét, ha rendszeres támogatás kapcsolódik hozzá. A gondozás szemlélete: nem problémát keres, hanem embert támogat – ezért alapja a bizalom, kapcsolódás és a segítő jelenlét.
Források / Ajánlott Irodalom
Section titled “Források / Ajánlott Irodalom”- Bagdy Emőke – Telkes József (2008). A segítő beszélgetés lélektana
- Molnár Mária (2007). Mentálhigiéné az iskolában